חושבים ששמכם הטוב נפגע? כדי להבין האם קיימת עילת תביעת דיבה ומה נדרש להוכיח, חשוב להכיר את התנאים הבסיסיים שקובע החוק. זאת, כדי למנוע בזבוז זמן וכסף על הליך משפטי עקר ומיותר.
משרד עורכי הדין פדרבוש-בן סימון כאן כדי לענות לכם על כל שאלה בנושא וללוות אתכם מהרגע הראשון.
מהו איסור לשון הרע ומה נכלל בו?
המונח "לשון הרע" נקבע בחוק איסור לשון הרע, ומגדיר מהו פרסום אסור ומהן ההשלכות המשפטיות של עשייתו. החוק קובע כי לשון הרע היא פרסום שעלול:
- להשפיל אדם או לעשותו מטרה ללעג
- לפגוע במשרתו, בעסקיו או במקצועו
- לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, נטייתו או אמונתו
לפגוע בשמו הטוב בעיני אחרים
הפרסום יכול להיעשות בכתב, בעל פה, בתמונה, ביוטיוב, בקבוצת וואטסאפ, בפייסבוק, באתר אינטרנט, באינסטגרם, בתקשורת – ובכל פלטפורמה שנגישה לשני אנשים ויותר.
התנאים המרכזיים להגשת תביעת דיבה
בעידן הנוכחי יכול כל אדם לפרסם תוך שניות תגובה, תמונה או סרטון לקהל בלתי מובחן של קוראים או צופים, ובה בעת הגבולות בין ביקורת לגיטימית לבין פגיעה ממשית בשם הטוב הולכים ומטשטשים. רשתות חברתיות, קבוצות וואטסאפ ופלטפורמות תוכן, יוצרות מציאות שבה מילה אחת מיותרת יכולה להגיע לאלפי אנשים ולהותיר אחריה נזק עצום אישי, מקצועי ולעיתים אף כלכלי, שקשה יהיה למחוק. במציאות הזאת קל הרבה יותר לפגוע בשמו של אדם, גם ללא כוונה, ולכן הצורך להבין מהי דיבה, מה מותר ומה אסור, ומתי יש עילה משפטית להתערבות, הופך חיוני מאי פעם. כאן נכנסים לתמונה עורכי דין מתמחים, עורך דין לשון הרע ועורך דין הוצאת דיבה, המסייעים לנתב בין חופש הביטוי – מחד, לבין ההגנה על שמו וכבודו של כל אדם- מאידך.
הנה התנאים המרכזיים להגשת תביעת דיבה:
1. התקיים "פרסום" לפי החוק
כדי שתקום עילת תביעת דיבה, חייב להיות פרסום, לאדם אחד לפחות פרט לנפגע עצמו. אם אדם אומר משהו לאדם אחר – זה אולי מרגיז ו/או מעליב ואולי גם פוגע, אבל אינו עולה בגדר דיבה כהגדרתה בחוק. אם הפוגע כתב פוסט ושלח אותו לקבוצה – המדובר בפרסום.
2. הפרסום מהווה לשון הרע
לא כל אמירה פרסום פוגעני יחשב ללשון הרע. הפרסום צריך להיות כזה שמבזה ו/או משפיל את הנפגע, עד כדי כך שיש בו פוטנציאל לפגוע בשמו הטוב של הנפגע, עיסוקו או משלח ידו.
3. הפרסום מתייחס לתובע באופן ברור
כדי להגיש תביעה, צריך להיות יכולים להוכיח שהפרסום כוון כלפי התובע, במפורש או במובלע. גם רמיזה עשויה להספיק אם ברור לקהל הקוראים/ השומעים במי מדובר.
4. הוכחת קשר בין הפרסום לנזק (במקרים מסוימים)
החוק מאפשר תביעה גם ללא הוכחת נזק, אבל יש מצבים שבהם חשוב להראות שנגרם נזק ממשי – למשל פגיעה בפרנסה, ירידה בהכנסות, או פגיעה במוניטין מול לקוחות.
5. הפרסום אינו חוסה תחת אחת ההגנות בחוק
יש מצבים שבהם גם פרסום פוגעני עשוי להיות חוקי. לדוגמה:
- אמת דיברתי – אם מדובר בפרסום אמת שיש בו עניין ציבורי
- תום לב – למשל תלונה בתום לב לרשות מוסמכת
- חסינות מוחלטת – לדוגמה פרסומים שנעשו במסגרת הליך משפטי
עורכי דין המתמחים בתביעות מכח חוק איסור לשון הרע יכולים לבחון ולאבחן את טענות ההגנה האפשריות עוד לפני הגשת התביעה כדי להעריך את סיכויי ההליך.
מה חשוב לדעת לפני שמגישים תביעה?
- הזמן מוגבל: קיימת תקופת התיישנות, ולכן לא כדאי להתעכב.
- תביעה אינה תמיד הצעד הראשון: לעיתים ניתן לפתור את הסכסוך בהסרה, התנצלות או פיצוי ללא משפט. כדי להחליט על אסטרטגיית פעולה, מומלץ להיעזר בעורכי דין הוצאת דיבה.
- יש משמעות לאופן ההתנהלות של שני הצדדים: פנייה עצמאית אל המפרסם יכולה לפגוע בסיכויי התביעה. לכן, חשוב שכל פעולה מצד הרואה עצמו נפגע, תעשה בליווי של עו"ד המתמחה בתחום.
- התביעה צריכה להיות מדויקת: טעות ניסוחית עלולה להביא לדחיית ההליך כולו.
אם אתם סבורים שנפגעתם מפרסום לא חוקי/פוגעני, אל תתמודדו עם זה לבד. פנו למשרדנו המתמחה בתחום ותקבלו ייעוץ שיבנה את הדרך המשפטית הנכונה עבורכם. הייעוץ אינו בתשלום ולא מחייב את הפונה.





































