אנו חיים בעידן דיגיטלי שמביא איתו הרבה יתרונות: חדשנות, קידמה, מידע, נגישות ועוד, אך מאידך מאפשר את היווצרותן והתגברותן של לא מעט תופעות שליליות. לשון הרע הינה אחת התופעות הבולטות בעידן הדיגיטלי והיא רווחת ומתעצמת בעיקר במרשתת, ובעיקר בצורת הוצאת דיבה בפייסבוק.
מהי ההגדרה ללשון הרע?
לשון הרע הינה הפצת דברי גנאי על אדם אחר, פגיעה בשמו הטוב או במעמדו החברתי. החוק בישראל מתיר לנפגע לתבוע את המשמיץ, וניתן להטיל על המשמיץ סנקציות משפטיות- כספיות ואחרות.
לשון הרע בפייסבוק
בעידן דיגיטלי בו כל אחד, בכל זמן ומכל מקום, יכול לשתף מידע ככל העולה על רוחו בתפוצה רבה מאוד, בקלות ובמהירות – גם כאשר מדובר במידע שלא נבדק ולא בהכרח מהימן, להוצאת דיבה יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת. הקלות שבפרסום לשון הרע מהווה כר נרחב להשמצה מכוונת. חשוב להבין שגם אדם שאינו כותב פוסט פוגעני אבל משתף כזה, חשוף לתביעת לשון הרע בגין שיתוף פרסום דיבתי. האינטרנט והפייסבוק בפרט מהווים במה למפרסמים פוגעניים, לבריונות ולשיימינג יותר מאי פעם, ועל כן גבר הצורך בהוקעת התופעה ובפיתוח אמצעים להילחם בה מבחינה חוקית ומשפטית. בתי המשפט כבר קבעו בפסיקותיהם כי פרסום לשון הרע בפייסבוק הוא פרסום לשון הרע לכל דבר ועניין, ואף קבעו שרשת הפייסבוק מסוכנת יותר שכן היא נצפית מכל מקום בעולם ולכן עלולה לגרור תביעות בגין לשון הרע כמעט מכל מקום בעולם. אי לכך הפיצויים הנפסקים בתביעות אגב פרסומים בפייסבוק, עלולים להיות גבוהים מאוד.
הוצאת דיבה בפייסבוק – פיצויים ללא הוכחת נזק
החוק קובע כי בסמכות בית המשפט של בית המשפט לפסוק לתובע, פיצוי כספי, עד לסך של 75,000 ₪, ללא הוכחת נזק. החוק מאפשר לבית המשפט שיקול דעת מלא כמה יפסוק כפיצוי , וזאת ללא חובה של הוכחת נזק. החוק מדבר בלשון "רשאי" ועל כן, הדבר נתון לשיקול דעתו הבלעדי של בית המשפט. במידה והוגשה נגדך תביעת לשון הרע בגין פרסום באינטרנט או שהינך שוקל להגיש תביעה כזו, חשוב להתייעץ עם עורך דין לשון הרע מומחה ובעל ניסיון.
ההבדל בין דיבה בפייסבוק לדיבה באינטרנט
להבדיל מפרסום פוסט או סרטון שעולה בפייסבוק הניתנים למחיקה באופן מיידי, פרסום שהופץ באינטרנט לא תמיד ניתן למחוק או לשלוט על האופן בו הוא ישותף עם אחרים. בתחילה, נטו בתי המשפט להתייחס רק לפרסומים שהועלו על ידי כותביהם ולחייב את הכותבים בלבד, אולם כיום כבר ניתנו פסקי דין גם במקרים של העברת פרסומים או צילומים שעשו אחרים ברחבי הרשת.